نوشته شده توسط : حسن الیاسی

مقاومت الکتریکی چیست؟

مقدمه

مقاومت ساده ترین و در عین حال یکی از رایج ترین و اساسی ترین قطعات الکترونیکی است که تقریباً در هر مدار قابل مشاهده است. مقاومت ها در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند.

مقاومت ها می توانند SMD (قطعات نصب سطح) یا از طریق سوراخ باشند. دوام همچنین از نظر ساختار و نوع کاربرد مانند مقاومتهای آرایه ، مقاومتهای متغیر یا مقاومتهای با شدت بالا به انواع دیگر تقسیم می شود. در تصاویر زیر شکل واقعی انواع مختلفی را مشاهده می کنید.

برنامه های مقاومت

به عنوان یکی از ابتدایی ترین قطعات الکترونیکی ، مقاومت ها کاربردهای زیادی در دنیای الکترونیکی دارند که برخی از آنها رایج ترین هستند.

محدودیت فعلی

استفاده از مقاومت در مدارهای الکترونیکی می تواند جریان را محدود کند. طبق قانون اهم ، اگر ولتاژ خارج از رسانا ثابت باشد ، می توانیم جریان را با تغییر مقاومت مسیر کنترل کنیم.

توزیع استرس

با کمک مقاومت می توانیم سطح ولتاژ را برای بعضی از مدار کاهش دهیم. فرض کنید برای اجرای مدار از باتری 5 ولت استفاده می کنیم ، اما برخی از مدار به ولتاژ کمتری نیاز دارند. در این حالت ، مقاومت می تواند ولتاژ پایین تر مورد نیاز را تأمین کند.

مقدار مقاومت را از کد رنگ بخوانید

شاید از شما سؤال شود که چه رنگهایی از حکاکی روی مقاومت استفاده می کنند ؟! میزان مقاومت و خطای این مقدار را می توانید از کدهای رنگی که در مورد مقاومت می خوانید ، بخوانید.

بیشتر مقاومتهای موجود دارای 4 نوار رنگی هستند که 3 تای آنها مقدار مقاومت را نشان می دهد ، دومی نشان دهنده خطای مقاومت است. مطابق جدول زیر ، رنگ نوارهای اول و دوم ، رقم اول و دوم میزان مقاومت را نشان می دهد و رقم سوم تعداد صفرهای مقابل این دو رقم را نشان می دهد. آخرین رنگ نوار همچنین میزان خطا یا به اصطلاح تحمل را نشان می دهد. با یک مثال خواهید فهمید که این موضوع ساده است.

فرض کنید می خواهیم مقدار مقاومت اول را در تصویر بالا با 4 نوار محاسبه کنیم:

1. نوار اول سبز رنگ است ، بنابراین رقم اول مطابق جدول 5 است.

2. نوار دوم به رنگ آبی است ، بنابراین رقم دوم مطابق جدول 6 است.

3. نوار سوم ، گفته می شود دو رقم بالا ، نارنجی است. طبق جدول نارنجی ، این نشانگر عدد 3 است.

4- نوار چهارم طلای است و این نشانگر تحمل مقاومت است ، طبق جدول ، تحمل 5٪ دارد.

5- با قرار دادن اعداد فوق همانطور که گفته شد ، داریم:

6. باید دانست که مقادیر مقاومت دارای یک استاندارد خاص هستند که شکل زیر این مقادیر استاندارد را برای استقامت متفاوت بیان می کند. به عنوان مثال ، مطابق این استاندارد ، مقاومت در برابر 230 اهم در برابر هر تحمل وجود ندارد.

نیروی مقاومت

مقاومت جریان تابعی از ترمز در یک اتومبیل است و مانند اصطکاک مکانیکی ناشی از ترمز ، مقاومت نیز جریان را مسدود کرده و در نتیجه از بین رفتن اصطکاک الکتریکی به دلیل از بین رفتن گرما در مقاومت ، جریان را کاهش می دهد و باعث کاهش انرژی جریان می شود. نیروی اسمی مقاومت من حداکثر نیرویی است که مقاومت می تواند از بین ببرد. این بدان معنی است که اگر پراکندگی قدرت از این مقدار بیشتر باشد ، مقاومت در اثر گرما می سوزد.

با وجود مقاومت و تحمل ، دیگر نمی توان قدرت را با ظاهر مشخص کرد! اما اندازه مقاومت می تواند یک معیار کیفی برای بیان استحکام آن باشد (مقاومتهای در اندازه بزرگ قدرت بیشتری نسبت به مقاومت در برابر اندازه کوچک دارند). برای اطمینان از اینکه در مدار شما آسیب نبیند ، باید قبل از استفاده ، حداکثر ولتاژ جریان و دو طرفه آن را محاسبه کنید. این مهم است که بدانید قدرت اسمی مقاومت ، نیرویی است که مقاومت فوری می تواند در برابر آن مقاومت کند و در طولانی مدت می تواند آسیب ببیند ، بنابراین مصرف برق را در محاسبات کمتر از توان اسمی آن در نظر بگیرید. رابطه بین محاسبه مصرف برق در برابر مقاومت محصول ولتاژ در دو مقاومت در جریان عبور از آن است:

قدرت مقاومت ما باید بیشتر از 0.36 W باشد تا آسیب نبیند. برای این منظور می توان از مقاومت های استاندارد 0.5 ولت استفاده کرد.

ترکیب مقاومتها به صورت سری و موازی

بعضی اوقات مجبور هستیم مدار مورد نظر را با ترکیب مقاومتها به صورت سری یا موازی پیاده سازی کنیم. بعضی اوقات طراحی مدار پیچیده ما را مجبور به محاسبه مقاومت شبکه ای معادل مقاومت می کند.

ترکیب مقاومت ها به صورت سری

حلقه زیر را در نظر بگیرید. در این مدار ، سه مقاومت به صورت سری متصل می شوند. در این حالت ، این سه مقاومت می توانند برابر با یک مقاومت باشند که مقدار آن برابر با مجموع ارزش های این سه مقاومت است.

مقاومت متغیر یا پتانسیلومتر

برخی از مدارهای الکترونیکی از مقاومتهای متغیر استفاده می کنند که توسط کاربر تغییر می کنند. مانند گیرنده های رادیویی ، دستگاه های صوتی و بسیاری از دستگاه های اطراف شما. میزان صدا یا پخش کننده های صوتی ملموس ترین نمونه های پتانسیل سنج هستند. به همین دلیل ، پتانسیلومترهای ویژه ای که در رادیوها و دستگاههای صوتی استفاده می شود ، معمولاً به عنوان "حجم" گفته می شود.

مقاومتهای متغیر معمولاً دارای سه پایه هستند ، هر دو پین از مقاومت در هر دو انتها ثابت هستند و پین سوم با حرکت بین دو مقاومت حرکت می کند (احتمالاً چرخش ، خطی یا مکانیسم های دیگر ، اما پایه یکسان است). او) تصویر زیر می تواند این نکته را با وضوح بیشتری نشان دهد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود ، هر دو پین شماره 1 و 3 ثابت هستند و پین دوم بر روی هادی دایره ای حرکت می کند. توجه داشته باشید که حرکت دوم اساسی باید توسط کاربر به صورت مکانیکی انجام شود. به عنوان مثال ، یک پتانسیلومتر بال را فرض کنید



:: برچسب‌ها: مقاومت الکتریکی ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()